Uppmärksammat upplevelseföretag

Sveriges kanske mest uppmärksammade Upplevelseföretag! Så kan man nog karaktärisera Svenska Kocklandslaget, som drivs och matchas av Sveriges Kökschefers Förening och Svenska Kulinariska Institutet. Flera av deras cirka 2500 medlemmar syns dagligen i den svenska televisionens olika kanaler. Vissa slår till och med popularitetsrekord. Till exempel Helsingborgs Tina Nordlund.

De blågula kockarna har dessutom vunnit flera OS-guld sedan 1992 då de första gången ställde upp i denna sofistikerade gourmettävling och kom på tolfte plats. Numera tränar Kocklandslaget kontinuerligt på Högbo Brukshotell, som ägs av Svenska Kökschefers Förening. Och för fjärde olympiaden i rad trimmas laget av superkocken Gert Klötzke, Årets Kock 1985, medlem av L´Académie Suédoise de Bocuse d´Or och vd för Högbo Brukshotell.

- Det nya OS-laget börjar hårdträna i januari 2002, säger Gert Klötzke. Om två år vill vi försvara vårt OS-guld. Guldet förpliktar. Kocklandslaget har blivit ett varumärke.

Klötzke-laget

Tro´t eller ej, men en landslagskock lägger ner lika mycket tid på träning som en vanlig kock lägger ner på sitt vanliga arbete under en genomsnittlig arbetsvecka. Dessutom har alla landslagskockar vanliga heltidsarbeten att sköta på erkända krogar och konditorier.

Som regel tränar Klötzke-laget tillsammans varannan helg på Högbo Brukshotell. Där har laget tillgång till undervisningslokaler, flera kök med den allra senaste utrustningen och matsalar. Bland föreläsarna märks kända internationella kockar och domare. Lägg därtill att laget tränar i grupper även på hemorten cirka 2-3 kvällar i veckan.

- Att vara kock på den nivån är inte något yrke utan en livsstil, säger Gert Klötzke.

I takt med våra kockars framgångar har också svenskarnas intresse ökat för mat och matkultur. Kocklandslaget har blivit ett begrepp och ett unikt Upplevelseföretag, som omsätter stora belopp. Världsturnéer, färgstarka TV-program och exklusiva receptböcker vittnar om det.

Reaktion på snabbmat - fyller tomrum

Ni undrar förstås var matkulturen och Kocklandslaget hamnar i Modell LeoNardo, som troget följer Marshall McLuhans teser om förbättring, förstärkning, förlängning och förfining av våra sinnesorgan. Maten är naturligtvis nödvändig som intag av näring och energi för vår kropp. Och Kocklandslagets insats i detta avseende är en förbättring i allmänhet och förfining i synnerhet.

Ytterligare en aspekt som vi bör beakta: Kocklandslaget och TV-kockarna med sina kvalitetsråvaror och förfinade maträtter fyller även "det magiska tomrummet", som har uppstått mellan det gamla jordbrukssamhällets mer eller mindre bortglömda husmanskost och industrisamhällets omdiskuterade snabbmat. Den nya generationens drömmar om den vällagade matens renässans är både självklar och legitim.

Showstycken

Självfallet är det många som vill vara med i denna förfining. Följaktligen har Kocklandslaget haft många samarbetspartners, sponsorer, som vill lyfta fram svensk mat, svenska råvaror och produkter.

- Samtidigt är Sverige vidöppet för utländska influenser. Vi anammar lätt alla nya trender, påpekar Gert Klötzke. Andra matkulturer som Frankrike, Italien, Schweiz, Tyskland och Österrike är mycket mer konservativa.

I Sverige har matlagningen blivit en lyckad kombination av vetenskap (biologi, näringslära etc) och modern konst - kocklandslaget har till exempel haft specialister, som enbart ansvarat för det estetiska och konstnärliga i upplägget av maten. I många år har konditorn Stefan Johnson Petersén, med meriter från Patisserie Wittamer i Bryssel, skapat det som
experter kallar showstycken.

Stort nätverk

Kocklandslagets succéer har gjort att ett stort nätverk har bildats kring deras verksamhet.

Officiella samarbetspartners:
Arla Mejeri, Electrolux , ICA Menyföretagen, Kronfågel, SVERIGES BÖNDER, Santa Maria, Partena, Scan Foods, Vin & Sprit.

Officiella sponsorer:
Danisco Sugar, Fiskeriverket/Svensk Fisk, Frukt och Grönt Främjandet, Hackman Rörstrand, Högbo Brukshotell, Matpartner , Svenska Samernas Riksförbund/SSR.

Officiella leverantörer:
Audi, Bankeryd Maskin, Formsprutarna, Gense, Global/JA Sundqvist, Hälle Maskiner, Idesta, Klässbols Linneväveri, Kompakt Kommunikation, Lufthansa, Moulinex, Orrefors Kosta Boda, Raoul of Sweden, Restauranger och Storkök, Rösle/Buhr Agenturer, Scanbox Thermo, Silja Line och Toshiba PC.


Peter Markos
Redaktör i kunskapsnätverket Kreaprenör®